Espoon metro on vain jatke Helsingin ainoalle metrolinjalle. Meillä ei siis edelleenkään ole Tukholman tai Lontoon kaltaista metroverkostoa, mutta hyvähän se tietysti on, että edes eteläespoolaisten liikennöinti Helsinkiin, Tapiolaan ja Otaniemeen sujuvoituu. Ehkä.
Leppävaara on viime vuosina kasvanut valtavasti ja A-juna lisäsi yhteyksiä Helsingin keskustaan upeasti. Nyt olisi unohdettava metron rakennusaikaiset ongelmat ja luotettava, että hyvä siitä tuli ja alettava suunnitella jatkoa. Raide-Jokeriahan jo suunnitellaan ja nyt pitäisi espoolaisilla olla rohkeutta lähteä suunnitelmaan mukaan. Mutta ei rakenneta enää maan sisään vaan maan päälle. Niinhän oikeissa suurkaupungeissakin on tehty. Kaupungin keskustassa metrojunat kulkevat tunnelissa, mutta sukeltavat heti maanpinnalle, kun ollaan kauempana. Näin olen nähnyt ainakin Lontoossa ja New Yorkissa.
Siis tässä ajatuksiani:
- Leppävaaran asemalta nopea raideyhteys Tapiolaan, jossa mahdollisuus siirtyä metroon.
- Pohjois-Espoosta tiheä bussiliikenne Leppävaaraan ja Espoon keskustaan, ja sitä täydennetään kutsubussiliikenteellä.
- Turvalliset pyörien säilytystelineet Leppävaaraan, Kauniaisiin, Keralle ja tietysti metroasemille.
- Kehä kakkosta pitkin nopea bussivuoro Olarin metroasemalle. Tämä bussi voisi vaikka lähteä Järvenperästä, Lähderannasta tai Viherlaaksosta, kerätä matkustajia ja ajaa sitten pysähtymättä kehäkakkosta etelään ensimmäiselle metroasemalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti