perjantai 24. maaliskuuta 2017

Kaikki ihmistyö on yhteistyötä




Näin vaalien alla tunteet kuumenevat ja jokainen ehdokasryhmä terävöittää omaa linjaansa. Näin pitääkin olla, sillä äänestäjillä on oikeus tietää, mihin itse kukin uskoo.
Vaalit ovat vaalit ja niillä on vaikutusta kunnan seuraavien neljän vuoden päätöksen tekoon. Onneksi kuitenkin on niin, että kunnassa kaikilla niillä ryhmillä, jotka saavat edustajansa valtuustoon, on myös mahdollisuus osallistua päätöksentekoon: kunnan erilaisten lautakuntien paikat jaetaan puolueiden paikkojen suhteessa. Onkin tärkeää, että tunteiden tuoksinassakin muistetaan seuraavat neljä vuotta ja yhteistyön tarpeellisuus.

Olen lukenut omani lisäksi muidenkin puolueiden ohjelmia ja ainakin sisäilmaongelmaisille kouluille ja päiväkodeille on löytynyt ymmärtäjiä jokaisesta puolueesta. Tämä ei ole asia, jossa kannattaa kerätä irtopisteitä. Yksikään valtuutettu ei sisäilmaongelmia ratkaise yksinään. Ongelmia on paljon ja rahaakin tullaan tarvitsemaan runsaasti. Mistä raha otetaan, jää nähtäväksi. Ilmassa on ollut velanottoa, veronkorotuksia, rahastojen aukaisemista. Kaikkea tätä uusi valtuusto joutuu pohtimaan.

Itse haluaisin vaikuttaa ennen kaikkea koulu- ja päiväkotirakennusten korjausten ja rakentamisen johdonmukaisuuteen. Helsingissä on jo asiantuntijaryhmä tutkinut koulurakennuksia. Miksei Espookin voisi tehdä yhteistyötä tutkijoiden kanssa ja oikeasti selvittää rakennuskantansa kunnon?
Koulurakennuksia on voitava purkaa, jos korjaus tulee liian kalliiksi tai lopputulos on epävarma.

Sisäilmaongelmiin reagoidaan eri tavoin. Jotkut suorastaan invalidisoituvat eivätkä kykene enää opiskelemaan oikeastaan missään, osa saa pienempiä oireita ja onpa niitäkin onnekkaita, jotka eivät reagoi mitenkään. Tuskin lääkäritkään pystyvät aina sanomaan, missä tilassa sairastutaan ja missä ei - ääritapauksia lukuunottamatta.

Mielestäni sopiva marssijärjestys sisäilmaepäilyn noustua esiin on seuraava:
1) Huoltajia ja henkilökuntaa  informoidaan ja pyydetään heitä ottamaan yhteyttä koulun terveydenhoitajaan tai esimerkiksi terveysasemalle oireiden selmittämiseksi.
2) Tiloissa aloitetaan nopeasti tutkimukset mahdollisen ongelman aiheuttajasta.
2) Oireita saaville lapsille/työntekijöille annetaan mahdollisuus siirtyä toiseen kouluun.
3) Jos koulusta tai päiväkodista löytyy vakavia ongelmia, kaikki oppilaat ja henkilökunta siirretään väistötiloihin.

Koko tämän prosessin ajan huoltajia informoidaan tutkimusten etenemisestä ja saaduista tuloksista.

Espoon koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmat ovat niin mittavia, että meidän on löydettävä nk. väistökoulutiloja jokaiselta suuralueelta.

Yksi villi idea lisää. Erityisen allergisoituneita lapsia varten voitaisiin ehkä tuottaa yhdessä rakentajien kanssa "kokeilukoulu", joka olisi "ultrapuhdas". Jos suhtaudutaan yhdysluokkiin avoimin mielin, tässä koulussa voisi olla vaikka vain yksi tai kaksi opettajaa ja oppilaat eri ikäisiä. Parempi sekin varmaan olisi kuin kotona opiskelu.  Miksei tämä koulu voisi sijaita vaikka Jorvin lähistöllä. Sinne on kohtuullisen hyvät yhteydet joka puolelta Espoota.

Ai niin: otsikon sananlasku on E.N. Setälän


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti